Voorkom deze fouten bij het aanmaken van Google Ads

Voorkom deze fouten bij het aanmaken van Google Ads

Iedere online marketeer weet het: Google Ads is een zeer effectieve manier om leads en verkopen te genereren door meer verkeer naar je website te krijgen. Kies je ervoor om te adverteren in Google, dan wil je natuurlijk maar één ding: een zo hoog mogelijke return on investment (ROI). Om dit te kunnen realiseren is het echter van belang dat je Ads account goed is opgezet. Is dit niet het geval, dan zou dit nogal eens een tegenvallende ROI met zich mee kunnen brengen. Het is dus essentieel om je campagnes goed te beheren, zodat je successen kunt boeken. Dit gaat helaas niet bij iedereen van een leien dakje. Zo worden er regelmatig fouten gemaakt bij het aanmaken van Google Ads. En deze wil je natuurlijk het liefste voorkomen.

Geen meetbare doelen

Eén van de meest voorkomende fouten bij het aanmaken van Google Ads is het niet stellen van meetbare doelen. Wanneer je een campagne aanmaakt zonder bewust te zijn van wat je er eigenlijk mee wilt bereiken, is de kans groot dat de campagne geen daverend succes zal worden. Bedenk vooraf dus goed wat het doel van je campagne is. Wat wil je er precies mee bereiken? Over het algemeen zijn doelen van Google Ads campagnes onder te verdelen in de volgende vier categorieën: naamsbekendheid, conversies, kosten per conversie of een combinatie van zojuist genoemde doelen. Stel realistische doelen en houd er rekening mee dat deze SMART (Specific, Measurable, Attainable, Realistic & Timely) geformuleerd zijn. Zo is ‘’zoveel mogelijk conversies’’ geen meetbaar doel, maar ‘’23 conversies na één maand’’ wel. Door doelen te stellen weet je waar je de focus op moet leggen én kun je meten of de campagne goed loopt.

Slechte of ontbrekende zoekwoorden

Een andere fout die helaas veel gemaakt wordt is het ontbreken van zoekwoorden. Of er zijn wel zoekwoorden gebruikt, maar deze zijn slecht en sluiten niet goed aan bij de campagne. Een verklaring voor slechte zoekwoorden kan gevonden worden in een slecht zoekwoordenonderzoek. Het is absoluut noodzakelijk om tools als Google Zoekwoordplanner te gebruiken om relevante zoekwoorden voor jouw campagne te vinden. Naast een goed zoekwoordenonderzoek is het ook van belang om het juiste type zoekwoord te kiezen. Zo is het gebruik van een breed zoekwoord iets wat je wilt vermijden. Het zorgt namelijk niet voor relevant verkeer naar je website. Het kiezen van de juiste zoekwoordtypes is essentieel voor het succes van je campagne.

Geen extensies gebruiken

Tot slot vergeet men vaak ook om extensies te gebruiken. En dat is zonde, want extensies zijn de knipperende lampen en alarmbellen van je advertentie. Ze vallen op en trekken de aandacht van potentiële klanten. Door extensies te gebruiken kun je extra informatie toevoegen en vergroot je het aantal kliks op je advertenties enorm. Ze zijn dus onmisbaar voor je campagne. Wil je er helemaal zeker van zijn dat je de hierboven genoemde fouten niet maakt? Kies dan voor Google Adwords uitbesteden. Hiervoor kun je de hulp van het online marketing bureau DoubleSmart inschakelen.

 

Coen Bouhuijs