Je bedrijf overeind houden tijdens Corona

Je bedrijf overeind houden tijdens Corona

Het runnen van een bedrijf kan hectisch zijn, zelfs zonder een crisis zoals de COVID-19 pandemie. Er zijn seizoensgebonden pieken en dalen, slechte partnerschappen, slechte financiële plannen, ziekteverzuim van werknemers, ontevreden klanten en nog veel meer. Hier bovenop komt dan nog eens een ongekende crisis die de grond onder onze voeten doet schudden en ons voedt met de angst voor onzekerheid. Onze handen zijn misschien een beetje gebonden, maar er is nog veel dat we kunnen doen om onze bedrijven te laten overleven.

Dek jezelf financieel in

Bijna elk bedrijf heeft het momenteel moeilijk met de financiën. Er zijn minderen verkopen en daarom dus ook minder inkomsten. Probeer je uitgaven daarom in te krimpen. Denk aan overtollige marketing, huur en de energierekening. Nu denk je misschien, maar wat doe ik met mijn werknemers? Wees niet te vlug met ze weg te sturen. Door jouw werknemers in deze tijd aan te houden, wordt hun loyaliteit gaandeweg groter. Indien jij een doorverkoper bent zoals een groothandel, vergeet dan geen kredietverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt jouw indien jouw klanten je facturen niet kunnen betalen door financieel onvermogen.

Pas je bedrijf aan

Alles is momenteel aan het veranderen. Kijk naar de huidige markttrends, wat jouw concurrentie aan het doen is en wat de nieuwe behoeften van je klanten zijn. Dit betekent dat indien je nog geen webshop hebt, het hoogstens tijd wordt om hier mee aan de slag te gaan. Hierbij horen sociale mediakanalen om nieuwe klanten te werven, het versturen van nieuwsbrieven om je huidige klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen, het aanbieden van verschillende betalingsmethodes en het op tijd versturen van bestellingen. Vergeet niet om service gericht te blijven. Online is het moeilijker om potentiële klanten genoeg vertrouwen te geven om over te gaan tot kopen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een livestream om jouw producten te laten zien en klanten vragen te laten stellen. Spannend, maar zeker de moeite waard!

Coen Bouhuijs