Wagenparkbeheer: hier moet je aan denken!

Wagenparkbeheer: hier moet je aan denken!

Internationaal transport wordt steeds belangrijker voor bedrijven in Nederland. Handelen buiten ons land kan heel veel opleveren. Zeker wanneer je producten verkoopt die het juist in het buitenland heel goed doen. Dat betekent echter ook dat je voor een logistieke uitdaging komt te staan. Om handel te drijven met het buitenland, moet je er immers wel voor zorgen dat de producten veilig en snel daar aan kunnen komen. De meeste bedrijven in ons land die op internationaal vlak handel drijven, kiezen er dan ook voor om een eigen wagenpark te beheren. Vergis je niet, je hebt een flinke hoeveelheid kennis en ervaring nodig om het wagenparkbeheer in goede banen te leiden. 

Ben jij nog relatief nieuw hierin? Of ben je op zoek naar manieren om jouw wagenparkbeheer te optimaliseren? In dit artikel lees je waar je allemaal aan moet denken en geven we de nodige tips & tricks. 

Wees op de hoogte van de regels met betrekking tot de chauffeurs 


Als je vrachtwagens in je wagenpark hebt en er veel op internationaal vlak wordt gereden, weet je vast ook dat je aan heel wat regels moet voldoen om dit veilig te laten verlopen. Zo moeten chauffeurs zich houden aan de aangegeven rij- en rusttijden. Als dit niet wordt gedaan en hierdoor gevaarlijke situaties op de weg ontstaan, kan dit tot hoge boetes voor het bedrijf leiden. Soms kan zelfs de werkvergunning worden ingetrokken. Deze regels gelden in de gehele EU. 

Deze regels zijn om twee redenen bedacht. Allereerst om de veiligheid op de weg te waarborgen. Daarnaast wordt het ook gebruikt om concurrentiestrijd ten koste van de chauffeurs te vermijden. Anders zouden bedrijven hun chauffeurs tot het uiterste kunnen laten gaan om sneller te bezorgen dan hun concurrenten. 

Om te kunnen controleren of de chauffeur zich aan de rust- en rijtijden heeft gehouden, moet iedere vrachtwagen worden voorzien van een tachograaf. Een tachograaf registreert de tijd, snelheid en de afstand die jouw chauffeurs afleggen. Vanaf 2006 moeten alle voertuigen die in de EU zijn geproduceerd volgens de wet worden uitgerust met een digitale tachograaf. 

Het is ook goed om zelf je chauffeurs aan te moedigen om zich beter aan de door de EU gestelde regels te houden en tegelijkertijd hun rijgedrag aan te passen. Dat levert alleen maar voordelen op voor het bedrijf. 

Een goede leaseregeling 


De meeste bedrijven maken gebruik van leaseauto’s in hun wagenpark. Hierbij is het wel belangrijk om naar de voorwaarden in het leasecontract te kijken. Sommige leasemaatschappijen stellen namelijk geheel andere regels. Bijvoorbeeld dat men geen andere chauffeurs dan de hoofd-leaser mag laten rijden, er slechts een beperkt aantal accessoires zijn toegestaan en er minder goede regelingen zijn met betrekking tot vervangend vervoer. Daarom is het belangrijk dat je dit op voorhand weet, zodat je de juiste regelingen kunt treffen. 

Controleer ook of er eventueel hulp beschikbaar is wanneer er pech onderweg is. Zeker in het buitenland. Zo bespaar je jezelf een hoop extra kosten.

Coen Bouhuijs