Handvaten om de aanbieder echt aan te pakken

We hebben er allemaal mee te maken. Prijsverhogingen die sky high zijn en prestaties die zo-zo zijn. De media staat er vol van en iedereen praat er over. Zelfs zo erg dat het het werk van ons sterk gaat beïnvloeden en de wet van de aantrekkingskracht haar werk doet. Want wat gebeurt er als iedereen praat over hoe duur het is geworden, dan heeft iedereen het daar altijd over en dan ga je vanzelf geloven dat het ook daadwerkelijk zo is. En zelfs zo erg dat iedereen denkt daar moet ik ook maar eens gebruik van gaan maken, want nu is de tijd om het te doen en nu kan ik er van profiteren. Daar doet de media nog een schepje bovenop zodat je echt denkt dat het waar is. Terwijl er mogelijk helemaal geen reden voor de prijsverhoging is. Omdat de marge voldoende is en we niet te kort komen.

Hoe ga je er mee om? 

Ik had vanmorgen een klant van me die me meldde: ”wat kunnen we nu tegen die multinationals doen, ze doen maar alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ze verhogen maar!”. Nou zeg ik, heb je dan daar al op gereageerd. Ik kreeg een antwoord dat dat toch niet zou helpen en het tijdverspilling was om daar mee bezig te zijn. Nou ik kan je vertellen dat me mogelijk niet op prijs kunt onderhandelen, maar wellicht kun je op een vlak iets voor de prijsverhoging terug krijgen.

Ik noem dit de leverancier aanpakken, de confrontatie aangaan en proberen het maximale uit de relatie te halen. Wat dat is dat kun jij natuurlijk het beste zelf bepalen, want wie kent jouw business nou beter dan jezelf? In de Masterclass ‘Als contractmanager meer gedaan krijgen leer je hoe je daar mee omgaat.

En hoe doe je dat dan? 

Veel mensen associëren de aanbieder aanpakken als de relatie verstoren. Maar het is wel mogelijk om de relatie te behouden of zelfs te verbeteren en toch te krijgen wat je wilt. Hoe je dat doet kun je in de bovenstaande Masterclass van Covalis leren, waarbij je stap-voor-stap geholpen wordt om een goed resultaat neer te zetten.

Coen Bouhuijs