Wat is lead generation en wat kunnen we hiermee?

Wat is lead generation en wat kunnen we hiermee?

Om ervoor te zorgen dat je genoeg klanten hebt, is het belangrijk dat er altijd nieuwe mensen zijn die mogelijk klant willen worden. Dit zijn mensen die echt interesse hebben en die uiteindelijk kunnen besluiten om iets te kopen bij jouw bedrijf. Het proces om deze potentiële klanten te vinden en te overtuigen noemen we leadgeneratie, dit kan handmatig worden gedaan of door middel van b2b lead generation software.

Inbound marketing

Ondertussen begrijp je waarschijnlijk al hoe belangrijk het is om constant nieuwe potentiële klanten te krijgen voor je bedrijf. Maar natuurlijk moet je dan ook een manier hebben om die mensen verder te beoordelen en te informeren. Er is een overkoepelende strategie hiervoor, genaamd Inbound Marketing. Bij Inbound Marketing draait het om het opbouwen van een goede relatie met potentiële klanten. Je geeft ze interessante en nuttige informatie waarmee ze een goede keuze kunnen maken om iets te kopen. In plaats van te adverteren, plaats je content op je website waarmee je ze aantrekt. Kort gezegd: je trekt bezoekers naar je website, zet ze om in geïnteresseerde personen (leadgeneratie!), snitcher heeft een engelse how to do guide gemaakt voor beginners.

Het verschil tussen acquisitie en leadgeneratie

In de zakelijke wereld worden de woorden acquisitie en leadgeneratie vaak door elkaar gebruikt. Meestal bedoelen ze hetzelfde. Er is geen strikte scheiding tussen deze termen, maar je kunt zeggen dat leadgeneratie een onderdeel is van de marketingactiviteiten die horen bij het acquisitieproces. Acquisitie gaat over het krijgen van nieuwe opdrachten en wordt meestal gedaan door de afdelingen Verkoop, Bedrijfsontwikkeling en Klantbeheer. Er zijn twee soorten acquisitie: koude acquisitie en warme acquisitie. Bij koude acquisitie benader je bedrijven (vaak via telefoon, e-mail of sociale media) zonder dat er eerder contact is geweest of enige interactie heeft plaatsgevonden.

Het belang van lead generation software

Het handmatig zoeken naar potentiële klanten kost veel tijd en haalt de focus weg van andere verkoopactiviteiten die winst kunnen opleveren. Lead generation software automatiseert en verbetert het proces van het vinden van nieuwe klanten. Het stelt verkoop- en marketingafdelingen in staat om betere prospects aan te trekken door het genereren van leads zowel inbound (bijvoorbeeld via website formulieren) als outbound (bijvoorbeeld via e-mailcampagnes) te automatiseren. Op die manier kunnen ze efficiënter en effectiever nieuwe klanten benaderen.

 

Coen Bouhuijs