Welke biedopties heb je in Google Ads?

Er wordt onwijs veel gebruikgemaakt van Google Ads, dus het is een kunst om jouw advertentie goed zichtbaar te maken. Gelukkig zijn er tegenwoordig acht automatische biedstrategieën die het biedingsproces in Google Ads een stuk makkelijker maken. In dit artikel nemen we die acht biedopties onder de loep, zodat jij ook weet welke optie bij jouw onderneming past. 

Handmatige CPC

Cost per click (CPC) is de benaming voor een bod optie waarbij je een maximaal bedrag instelt dat je wilt uitgeven per klik. Dit kun je doen voor een specifiek zoekwoord of voor een ad group. Je kunt de handmatige CPC heel specifiek maken. Zo kun je kiezen voor een bod waarmee jouw zoekcampagne bovenaan de SERP-pagina staat. 

 

Deze biedoptie wordt meestal aan het begin van een Google Ads campagne gekozen. 

Verbeterde CPC

De verbeterde CPC is de stap ná de handmatige CPC. Je maakt namelijk gebruik van de conversie-data van Google om je campagne te verbeteren. Aan de hand van deze kan Google jouw cost per click aanpassen wanneer het algoritme door heeft dat er meer of minder conversie plaatsvindt op jouw advertentie. Je kunt bijvoorbeeld factoren als demografie, browser of tijdstip aanpassen. 

Doel Vertoningspercentage

Bij het doel vertoningspercentage geef je, net als bij CPC, aan op welke plek je met jouw advertentie wil staan. Het verschil is echter dat je dit voor je hele campagne instelt. Je kunt kiezen voor drie opties: 

  1. Overal in de SERP
  2. Bovenaan in de SERP
  3. Op de nummer #1 positie

 

Vervolgens geef je aan hoeveel procent van de tijd je op die positie zichtbaar wil zijn als iemand op jouw ingestelde zoekwoord zoekt. Ook kun je een maximale CPC instellen, zodat je geen kostbare euro’s verliest aan deze biedstrategie. Constant op de nummer #1 positie staan, kan namelijk flink in de kosten lopen. 

Klikken maximaliseren

Wil je zoveel mogelijk klikken naar je website genereren? Dan kies je voor deze biedstrategie. Het gaat hierbij echt om kwantiteit: het realiseren van zoveel mogelijk klikken. Er kan dus ook minder relevant verkeer tussen zitten. Ook hier kun je een maximaal CPC instellen.

 

Conversie maximaliseren

Zijn voor jou de conversies belangrijker en wil je die laten stijgen? Dat kan met deze biedstrategie! Met een vast budget kun jij meer sales en leads krijgen. Dit gebeurt compleet geautomatiseerd. Het algoritme van Google stelt zelf biedingen in binnen het dagelijks budget dat jij hebt ingesteld. 

 

Let wel: hierbij ligt de focus echt volledig bij het verhogen van conversies, en dus niet op rendement. 

Conversiewaarde maximaliseren

Deze strategie klinkt hetzelfde als conversie maximaliseren, maar toch is er een belangrijk verschil tussen deze twee biedstrategieën. Bij deze biedstrategie maximaliseer je namelijk de waarde van de conversie, in plaats van het aantal conversies. 

Doel-CPA

De Doel-CPA (Conversie met Doelkosten per Actie) is een geautomatiseerde biedstrategie die zorgt voor een stijging in de conversie. In tegenstelling tot de Conversie maximaliseren biedstrategie, geef je aan hoeveel je wil betalen voor een conversie of lead. Vervolgens behaalt Google binnen dit target zoveel mogelijk conversies. Hiervoor wordt slim gebruik gemaakt van de conversie-data van de advertenties. 

Doel-ROAS

Doel-ROAS (Return on Ad Spend) is een biedstrategie die zeer geschikt is voor e-commerce webshops. Bij deze biedstrategie meet Google Analytics de productverkopen, inclusief de exacte verkoopwaarde en stuurt deze gegevens naar Google Ads. Google weet hierdoor hoeveel elke klik in jouw advertentie oplevert. Jij geeft vervolgens aan hoeveel elke euro die je investeert, moet opleveren aan opbrengst: de return on ad spend. 

 

Welke biedoptie past bij jouw type bedrijf?